Green smoothies (deel 2)

Verdere tips voor sappen en green smoothies

Ik ben inmiddels in mijn laatste week van drie weken voorjaarsvasten en leef alleen op zelf gemaakte sappen. Op deze manier doorspoel je je lichaam met de voedingsstoffen die het nodig heeft, terwijl je de verteringsmachine even rust geeft. Zo krijgt je lichaam de tijd om zich te herstellen en op te schonen, want veel kwaaltjes betekent vaak een sterk vervuild lichaam. Na een periode van sapvasten voel je je vaak als herboren!

Ook bij minder ernstige klachten als weinig energie, overgewicht en slaapproblemen is het verstandig om je lichaam van gifstoffen te ontdoen. Ik realiseer me goed dat lang niet iedereen de mogelijkheid (of zin) heeft om zo’n periode te detoxen terwijl je wel wat aan diverse klachten zou willen doen.

Detox alternatief

Een goed alternatief is om een periode, bijvoorbeeld een maand lang, de dag te beginnen met een green smoothie. Gewoon als toevoeging aan je gebruikelijke eetpatroon. Van een groene smoothie per dag kan je al enorm opknappen! Zoals bijvoorbeeld deze:

Green smoothie recept

  • 1 kopje verse spinazie
  • 2 gepelde sinaasappelen
  • 1 groene appel, met schil.
  • 1 glas water

Doe alles in een blender en mix het geheel tot een zachte massa.


Nee, niet alle green smoothies zijn green!
Zie meer foto’s van groene smoothies op instagram, bij de meeste heb ik de ingrediënten vermeld

 

 

 

Smoothie maken? Experimenteer!

Alle groenten en fruit kunnen in een smoothie, dus denk ook aan andijvie, avocado en kruiden als koriander, basilicum en peper! Experimenteer en ervaar wat lekkere én fijne combinaties zijn voor jou.

Gebruik zoveel mogelijk van de groente, ook de stelen en het blad. Bij de vruchten verwijder je de grote pitten zoals in pruimen en perziken. Kleine pitjes kunnen mee in de blender. Je kunt de sappen/smoothies puur drinken of ze verdunnen met wat bronwater of kokosmelk. Vruchten zoals bananen en avocado’s bevatten weinig sap. Mix ze daarom samen groenten en fruit die veel sappen bevatten.

De smaak verbeteren

Sommige mensen vinden bepaalde groentesappen wat bitter smaken. Hier zijn wat tips om de smaak te verbeteren:

  • Voeg kruiden toe: bijvoorbeeld marjolein, anijs, tijm, foelie, kervel, dragon, basilicum, citroenmelisse of knoflook.
  • Je kunt je smoothie zoeten met een beetje honing, dadels, abrikozen en andere gedroogde vruchten
  • Voeg het zoete fruitsap van sinaasappels, druiven, appels of ananas toe.
  • Of het wat zuurdere sap van bosbessen, aalbessen, bramen, abrikozen, perziken, pruimen, kruisbessen, kersen of frambozen.
  • Je kunt ook ingevroren frambozen, blauwe bessen of bramen gebruiken. Heerlijk!

Bewaren

Een smoothie smaakt op zijn best (en bevat de meeste voedingsstoffen) als je hem direct na het maken opdrinkt. Je kunt ze (goed afgedekt) wel een dag in de koelkast bewaren. Je kunt ook op een moment dat je tijd hebt meerdere smoothies bereiden voor de hele week en ze daarna invriezen. (Sommige ingevroren smoothies kunnen iets gaan schiften en een andere kleur krijgen. Dit is niet erg, je kunt ze simpelweg even doorroeren.

Ik zou zeggen: “Give it a go!”.
Direct onder deze post kun je reageren. Ik ben benieuwd naar jullie reacties, ervaringen en vragen. Let me know!

Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Leave A Comment