Voorjaarsdetox

From MindFuck to MindSet

Ik heb het voorjaar in mijn hoofd. Om precies te zijn: de voorjaarsschoonmaak. Nee (nog) niet in mijn huis, maar in mijn lijf. Ik ben afgelopen maandag begonnen met een Raw Food F(e)ast die in drie weken gaat duren – met de laatste week sapvasten.

“I am on a wild and exciting journey ‘from MindFuck to MindSet’: 3-weeks on just fresh fruits, vegetables, nuts, seeds and limited amounts of sprouted grains. Wiieeehiieeew!” – Minke | ActWild

Zie meer foto’s van mijn eten (en ingrediënten) op instagram

Waarom?
Om de winter uit mijn lijf te krijgen. Net als het weer buiten kwam ik niet goed uit de winterslaapstand, en ik had behoefte aan meer helderheid in mijn hoofd, zodat mijn creativiteit weer lekker gaat stromen. Vasten is daar een goed middel voor. Bijkomend voordeel is het kwijtraken van de extra pondjes die er, ondanks mijn overwegend groene eten, toch weer aangeslopen waren in afgelopen maanden. En vooral om te kijken of ik zo mijn hoofdpijn en uitslag echt weg kan krijgen van binnenuit, wat me tot nu toe met zuiver eten en met zalfjes nog niet gelukt was. Sapvasten vermindert niet alleen allerlei lichamelijke klachten, maar je krijgt er ook een hernieuwde energie van. Het is dus dé manier om met een gezuiverd lichaam, energie en een opgeruimd hoofd te krijgen.

“Juice Feasting is more than a means to physical renewal – it is the actualization and realization of your highest potential as a human being.” – David Rain

Toxiteit
Wij eten teveel, te snel en vaak ook bewerkt voedsel. Iedere dag krijg je via eten en je omgeving bergen giftige stoffen binnen. Het lichaam is best goed in staat om je hier enigszins tegen te beschermen of om deze af te voeren. Maar het is voor je lijf een hele klus om dit iedere dag te doen. Ook stress overbelast het spijsverteringssysteem.

[EXPAND Voorbeelden van toxische stoffen]

  • slechte voeding, suiker, alcohol
  • resten van bestrijdingsmiddelen die ook via ‘goede’ voeding worden opgenomen
  • resten van medicijnen die in het lichaam achterblijven
  • roken
  • slecht dag/nacht ritme
  • niet natuurlijke huidproducten en cosmetica
  • oplosmiddelen uit o.a. schoonmaakmiddelen, verf, lijm
  • zware metalen (zoals cadmium) uit sigarettenrook
  • luchtvervuiling door het verkeer en de industrie
  • fijn stof, veroorzaakt door printers
  • dioxinen, PCB’s en PAK’s uit dierlijke vetten (ook melkproducten)[/EXPAND]

“Als je lichaam die giftige stoffen niet meer op een natuurlijke wijze kan afvoeren krijg je klachten.”

Daarnaast vinden in ons lichaam zelf chemische reacties plaats die afbraakproducten produceren, zoals verbruikte hormonen. Voor veel mensen is het aantal ongewenste stoffen te hoog voor het lichaam om te verwerken. De gifstoffen slaat het lichaam op in de organen, weefsels en cellen (en dan met name vetcellen en bindweefsel), waar ze jarenlang kunnen blijven zitten en door toxische overbelasting allerlei chronische en degeneratieve aandoeningen kunnen veroorzaken, zoals hoofdpijn, vermoeidheid, lusteloosheid, minder concentratie, vaak verkouden, huidproblemen, haaruitval, darmklachten / problemen met de stoelgang), hormoonstoornissen en stemmingswisselingen (depressie!). Maar ook neurologische aandoeningen en kanker.
Door middel van een schoon voedingspatroon (waarmee je de juiste voedings-stoffen weer binnen krijgt) en een detox voedingsprogramma kun je je lichaam reinigen van toxiteit.

“When I don’t look my best, I detox with raw foods and lots of water. It makes me feel better.” – Victoria Justice

Detoxen, ook wel ontgiften of ontslakken genoemd, is een effectieve manier om je lichaam te reinigen door het te ontdoen van achtergebleven gif- en afvalstoffen. Tijdens het sapvasten krijg je helemaal geen vast voedsel, zodat de spijsverteringsorganen minder hard hoeven te werken en de darmen even rust krijgen. Het  lichaam houdt zo meer energie over om de opgehoopte afvalstoffen te verwijderen en te herstellen.  Je zult merken dat na het detoxen (en helemaal na sapvasten) de weerstand omhoog gaat en je weer volop nieuwe energie hebt.

Voorbereiding
Aan een gezonde detox gaat een goede voorbereiding vooraf. Detoxen is niet iets wat je ‘zomaar even’ doet, het is best pittig voor je lichaam. Én mind! Elke drastische verandering stuit op weerstand. Het ineens niet meer eten van vaste voeding kan dan ook op nogal wat ongemakken stuiten. Het is aan te raden je lichamelijk en geestelijk voor te bereiden op de vastenperiode.
Het is belangrijk om (een paar dagen tot een week) van te voren al te beginnen met afbouwen van bepaalde voedingsstoffen die erg belastend voor het lichaam zijn en langzaamaan je eetpatroon af te bouwen. Wanneer je de voedselinname gaat afbouwen, geef je de spijsverteringsorganen alvast de kans het wat kalmer aan te doen. Je energieniveau zal verminderen en je zult je wat lomer gaan voelen, zodat je alvast wat went aan het lagere tempo van de sapvastenperiode.

[EXPAND Afbouwlijst]Vermijd koffie, zwarte thee, alcohol, tabak, suiker, zout, kruiden, brood, pasta, koekje, peulvruchten, aardappelen en natuurlijk dierlijke producten als vlees, vis, harde kaas, vet, ei. Eet vooral vers (en zo mogelijk biologisch) fruit en groenten, het liefst rauw, eventueel kort gestoomd of gekookt. Verder gefermenteerde groente, zoals zuurkool en kimchi. Rijst, quinoa en boekweit. En indien je niet zonder zuivel kan, gebruik dan zure melkproducten zoals: yoghurt, kwark en eventueel zachte roomkaas of hüttenkäse. Drink heel veelzuiver water en kruidenthee, en eventueel (zelfgeperste!) sappen zonder suikers.[/EXPAND]Zelf bouw ik af door twee weken lang een eenvoudig Raw Food dieet aan te houden, alvorens ik over ga op een week alleen maar sappen. Zie de foto’s (en ingrediënten) van mijn eten op instagram.

Wanneer we sapvasten (of mildvasten) en onze inname van voeding beperken, probeert het lichaam in eerste instantie kost wat kost de gewone toestand in de ‘verbrandingsmotor’ te handhaven. Het mobiliseert alle reserve suiker, die in de spieren en de lever aanwezig is, maar die voorraad is snel uitgeput. Dan begint het aan het overtollige vet en na een dag of 2 schakelt het lichaam over op een ‘spaarbrander’. Je lichaam past zich verrassend snel aan deze ongewone omstandigheden aan: de omzetting naar energie wordt geremd en nu begint het echt belangrijke gedeelte…!

ER WORDT NIET ALLEEN VET VERBRAND!

Naast suiker en vet gaat het lichaam nu ook de afvalstoffen verbranden en gaat daarbij heel verstandig te werk. Het verbrandt overtollig eiwit dat niet voor het leven van belang is. Weefsel dat te oud is en nog maar weinig levenskracht bezit (afval) wordt het eerste aangesproken. Het verdwijnen hiervan geeft verlichting van het metabolisme wat de maag, darm, lever etc. ten goede komt. De kwaliteit van het weefsel wordt aanzienlijk verbeterd. Omdat in plaats van suiker de brandstof nu eiwit en vet is geworden, verandert het evenwicht in de stofwisseling naar de zure kant. Het lichaam valt het werk letterlijk “zuur”. Daarom kunnen we ons dan ook erg vermoeid voelen. Na deze omschakeling begint de energie langzaam terug te keren. Na de initiële vermoeidheid, lichte tot matige hoofdpijn, duizeligheid door schommelingen in de bloedsuikerspiegel en bloeddruk en pijn in spieren en gewrichten door vrijkomende gifstoffen eindig je uiteindelijk met een heerlijk opgeruimd gevoel, rustige darmen, een paar pond lichter, een stralende huid, heerlijk in je vel zitten en nog veel meer voordelen.

Het is belangrijk om je lichaam de tijd en rust te geven om de omschakelingen te maken en goed voor jezelf te zorgen. Tijdens een sapkuur komt je spijsvertering min of meer stil te liggen. De groente- en fruitsappen zorgen dat je toch voldoende voedingsstoffen, mineralen en vitamines binnenkrijgt. Je lichaam krijgt de rust en tijd zichzelf te reinigen en te helen.

Veel water drinken, massage, sauna, wandelen en yoga zijn goede manieren om je lichaam te helpen de gifstoffen af te voeren.

Oudheid
Vasten is al sinds de oudheid een begrip. Het betekent letterlijk ‘zich onthouden van …’. Meestal denken we daarbij aan voedsel. Maar je kunt ook vasten door niet te praten of door onthouding van bepaalde luxe. Een tijdelijke onthouding van voedsel werd vroeger al gezien als een belangrijk onderdeel van een gezonde leefwijze. Elk religieus systeem kende zijn eigen manier van vasten: een methode om tot bezinning te komen en om lichaam en geest te zuiveren en te versterken

Wanneer vasten?
Wanneer je jezelf wilt resetten. Of als je er helemaal doorheen zit. Wanneer je vastzit in oude patronen en jezelf weer terug wilt vinden. Of als je tegen een burn out aanzit en jezelf wilt verlossen van stress. Het is ook een goede start voor gezonder en bewuster leven en eten, als kickstart om af te vallen, om nu eindelijk eens te stoppen met roken en als remedie tegen (voedsel) allergieën.

Vorig jaar heb ik ook gevast in het voorjaar. Ik heb een tijd alleen maar raw food gegeten en een week gesapkuurd én mijn darmen laten spoelen. Dit heeft me geholpen om de chemische medicijnen die ik al ruim 25 jaar slikte af te bouwen, de resten uit mijn lichaam te verwijderen en mijn lichaam te gaan helen van binnenuit. De resultaten waren stunning!

Alternatieven
Als je niet wilt of kunt sapvasten kun je als milde reinigingskuur ook een tijdje de meest belastende dingen weglaten (zie bovenstaande lijst). Je kunt ook vasten door jezelf een tijdje iets te ontzeggen, wat met name je hoofd enorm kan opruimen. Bijvoorbeeld een maand geen tv kijken, een bepaalde tijd geen nieuwe spullen kopen, even drastisch van facebook, twitter en andere sociale media, etc.

 

Anyways, ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren. Ik ben aan het begin van mijn drieweekse Spring Raw Food Cleanse en ik hou je op de hoogte van de resultaten.

Geïnteresseerd in detoxen? Neem dan contact met me op om jouw specifieke situatie te bespreken.

Minke | ActWild

Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Comments

2 Responses to “Voorjaarsdetox”

  1. Linda says:

    Lieve Minke,
    Mooi inspirerend stuk!!!! Ik krijg er ook zin in. Alleen hoe doe ik dat wanneer ik buitenshuis ben of een feestje heb en lunchbijeenkomsten etc. Ik weet dat het mogelijk moet zijn, maar het houdt mij tegen… Ik zie op FB dat jij ook goed moet voorbereiden wanneer je een dagje weg gaat. Hoe veel tijd kost dat van te voren? Hoe lastig is het echt?
    Liefs
    Linda

  2. Minke Voorhorst says:

    Dankjewel Linda!
    Het is echt de moeite waard. Maar toegegeven, buitenshuis en op feestjes en lunchbijeenkomsten is het lastiger en vraagt het wat doorzettingsvermogen. Goed voorbereiden en zorgen dat je je eigen dingen bij je hebt, als er niet voor jou de goede dingen zijn om te eten.
    Het hangt er wel een beetje af wat voor detox je doet. Ik ben nu aan het sapvasten – dat juicen kost even tijd in de ochtend (al zijn er ook kant en klaar pakketten met sap en al – maar zelf juicen is natuurlijk veel gezonder!)
    Het voordeel is wel weer dat ik het gemakkelijker vind om ergens anders te zijn, ik eet toch niks en hoef er dus ook niet over na te denken of keuzes in te maken.
    Je kunt natuurlijk ook een mildere versie van detoxen doen en bijvoorbeeld een tijdje volgens die afbouwlijst in de blog eten. Dus vooral vers (en zo mogelijk biologisch) fruit en groenten, het liefst rauw, eventueel kort gestoomd of gekookt. Verder gefermenteerde groente, zoals zuurkool en kimchi. Rijst, quinoa en boekweit.
    Geen koffie, thee, alcohol, suiker. Enventueel ook geen brood, pasta, peulvruchten, aardappelen en natuurlijk dierlijke producten als vlees, vis, harde kaas. En indien je niet zonder zuivel kan, gebruik dan zure melkproducten zoals: yoghurt, kwark en eventueel zachte roomkaas of hüttenkäse.
    Drink heel veelzuiver water en kruidenthee, en eventueel (zelfgeperste!) sappen zonder suikers.
    Dit zet ook al heel veel zoden aan de dijk!!

Leave A Comment